• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

thehat2019

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
9 December 2019
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Har löneutmätning just nu och har ansökt om skuldsanering för tredje gången. Fått avslag på de två första gångerna så jag håller tummarna för att bli beviljad skuldsanering.

Min fråga är blev det exakt samma belopp som du betalar i din skuldsanering som när du hade löneutmätning? Eller vilka skillnader finns det i KFMs beräkningar?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Har löneutmätning just nu och har ansökt om skuldsanering för tredje gången. Fått avslag på de två första gångerna så jag håller tummarna för att bli beviljad skuldsanering.

Min fråga är blev det exakt samma belopp som du betalar i din skuldsanering som när du hade löneutmätning? Eller vilka skillnader finns det i KFMs beräkningar?
Samma beräkningar men man får en buffert utöver det man får behålla vid utmätning.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Hej,
ska ansöka om skuldsanering och försöker räkna ut eventuellt förbehålls belopp. Har nämligen tre barn, två bor varannan vecka och en på heltid (min och sambons gemensamma barn). Hur räknar jag ut vad som får behållas utifrån det? Barnbidraget nedan är det ”jag” får per barn:

Barn 1: 12 år, barnbidrag 1250kr
Barn 2: 9 år, barnbidrag 1250kr
Barn 3: 3 år, barnbidrag 625kr

Har sambo, är det då det andra alternativet som gäller för mig (se nedan), även fast han inte har skulder? Är alltså det summan som jag skulle få behålla?
  • 5 002 kronor för en ensamstående vuxen
  • 8 264 kronor för sammanlevande makar eller sambor
Förstår att beslutet inte kanske blir exakt det jag räknar ut, men om jag utgår från infon som Krf beskriver..
Nej, det är inte beloppet du får behålla. Det är ett belopp tillsammans. Det du får behålla är din andel efter proportionering. Dvs om du tjänar 100% av hushållets inkomst ska du betala 100% av era gemensamma utgifter och får då behålla 100% av ert förbehåll. Tjänar ni lika mycket blir det 50% osv.
 

p79

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
9 April 2014
Meddelanden
1 473
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Första samtalet med handläggaren på skuldsaneringen idag....nu är det några jobbiga dagar av väntan frågade om hon kunde säga nåt alls åt vilket håll det lutar men det kunde hon inte. Då jag nyligen fått avslag på en ansökan ville hon diskutera mina ansökan med en jurist. Denna handläggare kändes ändå bättre än den andra....hon lyssnade mer på vad jag sa och ställde bra frågor.
Det hon sa var ändå att om det blir beslut om inledande så upphör min löneutmättning och jag ska betala själv och hur mycket kommer stå i brevet. Vill så gärna hoppas men ändå inte. Pallar inte ett avslag till! Vet inte vad jag gör då.....
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Första samtalet med handläggaren på skuldsaneringen idag....nu är det några jobbiga dagar av väntan frågade om hon kunde säga nåt alls åt vilket håll det lutar men det kunde hon inte. Då jag nyligen fått avslag på en ansökan ville hon diskutera mina ansökan med en jurist. Denna handläggare kändes ändå bättre än den andra....hon lyssnade mer på vad jag sa och ställde bra frågor.
Det hon sa var ändå att om det blir beslut om inledande så upphör min löneutmättning och jag ska betala själv och hur mycket kommer stå i brevet. Vill så gärna hoppas men ändå inte. Pallar inte ett avslag till! Vet inte vad jag gör då.....

Det understrukna, så är det alltid med skuldsanering
 

Cobratiger

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
30 Januari 2020
Meddelanden
223
Mottagna reaktioner
40
Poäng
157
Hej!

Jag har samlat på mig stora skulder från 13 st långivare cirka 1,5 miljoner p.g.a mitt spelande( de senaste 15 åren).

Jag slutade spela för 3 månader sedan och stängt av mig från all spel och påbörjat en KBT behandling.

På sistone tog jag en massa snabblån dels för att betala mina lån

Jag mår riktigt dåligt psykiskt, besökt läkare och psykologer men fortsatt jobba i förhoppning om en lösning. Fortfarande dystert.


Nu har jag stora lånekostnader som överstiger min lön på 44000 kr i månaden.

Vi har även en bolån tillsammans på 1,1 miljoner (andel 50% var). Bostadsrätten är värd cirka 1.4 till 1,5 miljoner

Kan säga att jag har en fru och 3 barn (17,14,13).

Jag har försökt samla alla lån till ett men förgäves och även försökt förhandla med långivarna.

Jag även träffat kommunens skuldrådgivare och även hon har misslyckats göra upp en avbetalningsplan med mina fordringsägare.

Rådgivarens rekommendation att jag släpper alla betalningar till inkasso och försöka förhandla där. Hen tycker att det för tidigt och ansöka om en skuldsanering p.g.a mina nya lån så nära inpå.

Jag skulle vilja ansöka om en skuldsanering, enligt kommunens skuldrådgivare kan det vara svårt för mig dels på p.g.a att äger en bostadsrätt och dels för att tagit nya lån för nära i tiden.

Jag försöker inte rädda bostadsrätten, försöker rädda familjen så att de inte blir vräkta.
Eftersom det inte finns lediga hyresrätter trots 17 år i kön.

Jag har även pratat med Kronofogden, de har sagt att det blir ingen utmätning om de inleder en skuldsanering.

Jag läst om en nettovärde som överstiger 200 000 kr på en lös egendom (bostadsrätten).
Jag sökt så mycket på internet, vissa säger efter kapitalvinst och mäklararvode.
På vissa juristsidor och ett beslut hos kronofogden

Min fråga är :

Finns det någon på forumet som har sökt en skuldsanering trots en bostadsrätt och blivit beviljad en skuldsanering ?

Blir familjen vräkt om det blir en utmätning ?

Vart exakt kan man se värderingen på en bostadsrätten ?

Tacksam för tips.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
@Dilbah hur går det för Dig? Har du fått beslut om skuldsanering ännu?! :)
 

hollygolightly

Kunnig medlem
Poäng: 477
Blev medlem
18 Mars 2018
Meddelanden
268
Mottagna reaktioner
326
Poäng
477
Hej!

Jag har samlat på mig stora skulder från 13 st långivare cirka 1,5 miljoner p.g.a mitt spelande( de senaste 15 åren).



Jag slutade spela för 3 månader sedan och stängt av mig från all spel och påbörjat en KBT behandling.

På sistone tog jag en massa snabblån dels för att betala mina lån

Jag mår riktigt dåligt psykiskt, besökt läkare och psykologer men fortsatt jobba i förhoppning om en lösning. Fortfarande dystert.


Nu har jag stora lånekostnader som överstiger min lön på 44000 kr i månaden.

Vi har även en bolån tillsammans på 1,1 miljoner (andel 50% var). Bostadsrätten är värd cirka 1.4 till 1,5 miljoner

Kan säga att jag har en fru och 3 barn (17,14,13).

Jag har försökt samla alla lån till ett men förgäves och även försökt förhandla med långivarna.

Jag även träffat kommunens skuldrådgivare och även hon har misslyckats göra upp en avbetalningsplan med mina fordringsägare.

Rådgivarens rekommendation att jag släpper alla betalningar till inkasso och försöka förhandla där. Hen tycker att det för tidigt och ansöka om en skuldsanering p.g.a mina nya lån så nära inpå.

Jag skulle vilja ansöka om en skuldsanering, enligt kommunens skuldrådgivare kan det vara svårt för mig dels på p.g.a att äger en bostadsrätt och dels för att tagit nya lån för nära i tiden.

Jag försöker inte rädda bostadsrätten, försöker rädda familjen så att de inte blir vräkta.
Eftersom det inte finns lediga hyresrätter trots 17 år i kön.

Jag har även pratat med Kronofogden, de har sagt att det blir ingen utmätning om de inleder en skuldsanering.

Jag läst om en nettovärde som överstiger 200 000 kr på en lös egendom (bostadsrätten).
Jag sökt så mycket på internet, vissa säger efter kapitalvinst och mäklararvode.
På vissa juristsidor och ett beslut hos kronofogden

Min fråga är :

Finns det någon på forumet som har sökt en skuldsanering trots en bostadsrätt och blivit beviljad en skuldsanering ?

Blir familjen vräkt om det blir en utmätning ?

Vart exakt kan man se värderingen på en bostadsrätten ?

Tacksam för tips.

Min sambo och jag har beviljad skuldsanering och äger en villa. I vårt fall ansåg man inte att det fanns något övervärde i huset och man valde därför att inte gå vidare med eventuell värdering. Vi har lånat extra på huset under årens lopp (som ett sätt att klara räkningarna, ni vet kanske hur det är...) och vi bor i en del av Skåne där huspriserna är betydligt lägre än på många ställen. Vi hade också ett billån som vi fick behålla eftersom kontaktpersonen på KF förstod att kollektivtrafiken inte matchar arbetsplatsorten.
Vi har två barn under tio år, vet inte om det spelade någon roll. Jag googlade också en massa på detta och fick godtyckliga svar från både KF:s webbsidor och från andra sidor. Kanske för att de bedömer från fall till fall och går olika tillväga för att bedöma husets värde? Ett sätt är att kolla hur mycket motsvarande lägenheter i ditt område sålts för de senaste två åren (tex via hemnet).

Det är jättebra att du får hjälp med ditt spelmissbruk! Min sambo med liknande bakgrundshistoria fick ett läkarintyg att han fått kbt-behandling, kanske bra att kunna visa det för KF.

Om ni betalar lånet på bostaden och er månadsavgift blir ni inte automatiskt vräkta vid en löneutmätning. Din sambos inkomst kommer ju också bli inräknad i hushållets ekonomi. Den här biten kan nog andra på forumet bättre än jag.
 
Senast ändrad:

Dilbah

V.I.P
Poäng: 517
Blev medlem
29 Maj 2018
Meddelanden
494
Mottagna reaktioner
421
Poäng
517
@Dilbah hur går det för Dig? Har du fått beslut om skuldsanering ännu?! :)

Om jag hade fått beslutet skulle du vara den första att veta härinne:) Mailade min handläggare för en vecka sen och de väntar fortfarande svar från en borgenär som inkom med sin fordran efter att betalplanen skickades ut. Det är ett sms-lån företag med ett lån på 15 000 som skapat denna fördröjning. De har verkligen tagit tid på sig då de skulle bli delgivna för ca 2 mån sen. Alla andra har godkänt utan några invändningar. Man undrar ju hur länge kfm tänker vänta in. Vill ändå tro att kfm hellre väntar in än att riskera ett överklagande i TS. Det har snart gått 5 mån sedan inledande. Dock har tiden gått väldigt fort måste jag säga. Har haft fullt upp på alla plan och inte ”väntat in” beslut så att säga.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 938
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Min sambo och jag har beviljad skuldsanering och äger en villa. I vårt fall ansåg man inte att det fanns något övervärde i huset och man valde därför att inte gå vidare med eventuell värdering. Vi har lånat extra på huset under årens lopp (som ett sätt att klara räkningarna, ni vet kanske hur det är...) och vi bor i en del av Skåne där huspriserna är betydligt lägre än på många ställen. Vi hade också ett billån som vi fick behålla eftersom kontaktpersonen på KF förstod att kollektivtrafiken inte matchar arbetsplatsorten.
Vi har två barn under tio år, vet inte om det spelade någon roll. Jag googlade också en massa på detta och fick godtyckliga svar från både KF:s webbsidor och från andra sidor. Kanske för att de bedömer från fall till fall och går olika tillväga för att bedöma husets värde? Ett sätt är att kolla hur mycket motsvarande lägenheter i ditt område sålts för de senaste två åren (tex via hemnet).

Det är jättebra att du får hjälp med ditt spelmissbruk! Min sambo med liknande bakgrundshistoria fick ett läkarintyg att han fått kbt-behandling, kanske bra att kunna visa det för KF.

Om ni betalar lånet på bostaden och er månadsavgift blir ni inte automatiskt vräkta vid en löneutmätning. Din sambos inkomst kommer ju också bli inräknad i hushållets ekonomi. Den här biten kan nog andra på forumet bättre än jag.

Fick du behålla lånet som i att det inte omfattades av skuldsaneringen utan ska betalas, eller fick ni extra pengar i betalplanen för lånet också?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp